Wednesday, June 24, 2009

24.6. Takaisin Edinburghissa

Taalla sita nyt ollaan, loman viime metreilla. Taytyy sanoa, etta on ollut kertakaikkisen mahtavaa! Tauti tuntuu viimein hellittaneen, kesa on saapunut, joten siinahan se loma meni, kylmassa ja tihkuisessa Skotlannissa sairastellen...

Tanaan hiukan shoppailin. En mitaa aivan erityista tai erikoista, mutta kaikenlaista pienta.
Lisaksi istuskelin puistossa ja nautiskelin kesan lammosta. Tapasin jo muutaman "vanhan" tutunkin taalla High Street Hostellissa. Seuraavassa on muutama kuva Glasgowsta. Montaa kuvaa en sielta ottanutkaan. Ensimmaisessa katukuvaa ekalta paivalta. Saa oli pilvinen, kuten nakyy. Seuraavat ovat toiselta paivalta Kelvingrove Parkin ja museon liepeilta.

Tavallaan en haluaisi, etta matka paattyy. Mutta toisaalta onhan se kiva palata omaan kotiin. Ja nahda ystavia. Matkalla on ihan alyttoman kiva tavata kaikenlaisia omituisia ja hassuja tyyppeja ja jopa talla kertaa taisin saada muutaman kaverin, joiden kanssa pidan ihan oikeastikin yhteytta matkan jalkeen. Mutta ei ne korvaa teita siella. Toihin ei huvita palata...

Viela on yksi paatos tehtavana. Pohdin, etta pitaiskos lopettaa matka niin kuin sen aloitin, pubikierroksella. Huomenna olis taas sellainen. Herata taytyy kuitenkin epainhimillisen aikaisin (joskus klo 4 aikoihin), joten ihan sama, jos menee nukkumaankin hiukan myohemmin...

Monday, June 22, 2009

Glasgow 22.6.

Taalla suurkaupungin huminassa sita nyt ollaan. Ennakkoon olin kuullut kovasti parjausta Glasgowsta, mutta nyt kun itse olen taalla, niin ei tama hassumpi paikka ole. Eika laheskaan niin ruma, kuin minun on annettu ymmartaa. Ehka suomalaiseen kaupunkiarkkitehtuuriin tottuneena uudempikaan rakennuskanta ei saikayta aivan samalla tapaa kuin joitain herkkanahkaisempia. Mutta taytyy myontaa, etta pidan enemman Edinburghista.

Kesa on vihdoin saapunut Skotlantiin, on vallan teepaitakeli vaikka pilvista onkin. Huomiseksi on vielapa luvattu aurinkoa, joten ajattelin etsia kivoja puistoalueita esim Clyde-joen varrelta, ja nauttia ulkoilmasta. Tanaan kavaisin Modernin taiteen museossa ja olen kaveleskellyt ympariinsa (suurimman osan ajasta puolittain etsimassa tata internetkahvilaa, jonka sitten vihdoin paikansin. Olin ohittanut taman jos useamman kerran huomaamattani.) No ei se mitaan onpahan tullut tallattua naita kaupungin katuja sitten hiukkasen. Kavaisin myos hiukan katsastamassa olisiko mitaan kivaa ostettavaa kaupoissa, mutta toistaiseksi ei mitaan tarttunut mikaan.

Paikka jossa taalla asustan on vallan ok. Oma huone on kiva (mulla on jopa tv!), mutta on kylla kiva palata "ihmisten pariin" viela Edinburghissa. Matka alkaa vahitellen lahestya loppua. Tuntuu kuin olisin ollut matkalla jo vaikka kuinka kauan ja voisin jatkaa viela vaikka kuinka pitkaan...

Valitettavasti taalla ei ole ilmeisesti kuvien latausmahdollisuutta, joten joudutte odottamaan paluutani Edinburghiin.

Saturday, June 20, 2009

20.6. Viimeinen paiva Skyella

Tutustuin taalla myos kivaan ruotsalaiseen tyttoon, jonka kanssa mina ja Delilah kavaisimme jopa pubissa kuuntelemassa jotain paikallista coverbandia. Ihan hyvin soittivat, taytyy sanoa. Ilta oli mukava, mutta lyhyt. Emme viipyneet pitkaan, silla Ruotsalaisen Karinin piti menna aamulla toihin ja mull aoli muuten vain vasynyt olo. No kuumehan mulle sitten illalla nousikin. Tosin onneksi se meni jo yolla ohi. Tanaan olen kuitenkin ottanut paivan rauhallisesti. Kavin bussiajelulla saaren suurimpaan kylaan Portreehen ja tuhlailin hiukan rahaa kaikenlaiseen pieneen...

Tulin takaisin ja otin tuollaiset parin tunnin torkut. Nyt ajattelin laitella jotain illallista ja sitten kun tuo ilma nyt on vihdoinkin taalla hyva, eli jopa aurinko paistaa, kavelen hiukkasen tassa lahistolla ja napsin muutamia kuvia. Unohdin kameran hostellille, joten Portree jai ikuistamatta, mutta toisaalta, eipa siina paljon ikuistamista ollutkaan.

Huomenna aamulla matkaan sitten Glasgowhon. Siella viivyn 3 yota, eli kaksi kokonaista paivaa. Varasin jo Suomessa ollessani hostellista oman privaatin huoneen. Muutaman illan saa olla ihan itsekseen. Nain puolikuntoisena se jopa kuulostaa kivalle. Sitten mua odottaa viela kaksi paivaa Edinburghissa, ajattelin nimittain lahta Glasgowsta jo het keskiviikkoaamusella.

Kohta matka loppuu! Mutta olen jo oikeastaan paattanyt tulla tanne uudelleen ja tehda Ulko-Hebridit-kierroksen. Ne kun jaivat valiin talla reissulla. Samoin toteutan haaveeni meloa taalla, se kun jai osittain sairasteluni vuoksi valiin...

Thursday, June 18, 2009

18.-19.6. Kiertoajelu Skyella ja Eilean Donan -linna

Tormasin pahaa aavistamatta eilen illalla Delilah-nimiaseen intialaiseen tyttoon, jonka kanssa olin Fort Williamissa samassa huoneessa. Paatimme viettaa eilisen paivan yhdessa nahtavyyksia katsellen. Saa ei suosinut, joten Delilah ehdotti, etta vuokraamme auton. Mina tietenkin suostuin. Elamani stressaavin, mutta maisemiltaan mahtavin paiva! En ole ollut yhta epavarman kuskin kyydissa koskaan aikaisemmin. Tyyppi ei "osannut" ajaan mutkaisilla teilla, joten vauhti oli koko aja noin 40 km tunnissa. Lisaksi ajoimme koko ajan seilaten keskiviivalta penkereelle, aivan kuin kuski olisi nautinut miesta tai siis naista vakevampaa... Tuntuu, kuin mina olisin tuijottanut tieta enemman kuin kuski. Delilah myos unohtui muutaman kerran katselemaan maisemia niin, etta ajauduimme vastaantulevien kaistalle! No vauhti ei paata huimannut ja vastaantulijoita oli harvassa, joten selvisimme hengissa takaisin. Mietin myos etta mitahan intiassa autokoulussa oikein opetetaan, kun myos parkkeeraaminen naytti olevan taysin ylivoimaista (jos ei voinut kaartaa vain tien sivuun tarvittiin ulkopuolista apua) ja vilkunkaytto erittain satunnaista...

Tanaan pitaydyimme bussissa ja kavimme Eilean Donan -linnassa ja veneajelullakatselemassa hylkeita, lintuja ja muuta merielamaa. Nyt aika loppuu....

Old man of Storr


Kirk fall

Eilean Donan -linna











Fairy Glen






Joku vanha mokki jossain matkan varrella.

Wednesday, June 17, 2009

Skyella 17.6.

Tanne olen nyt paassyt. Kauniilta nayttaa, mutta kyla, jossa majailen on aivan todella pieni. Taalta pitaa kylla lahtea busiilla katselemaan muutakin kuin tuota siltaa, joka nakyy oheisessa kuvassa.

Jotenkin nyt on ilmassa ehka hiukkasen matkavasymysta. Tuntuu, etten millaan jaksaisi yrittaa kauheasti tutustua uusiin ihmisiin. Ja viela kun jotenkin tama hostellin porukka on aika sisaanlampiavan tuntuista. Toivon, etta asukkeja alkaisi ilmestya, jotka olisivat jotenkin sosiaalisempia tai avoimempia vieraille. Yha enemman tulee ikana Obania. Mulla on edelleen se yksi yo, joka pitaa jossain viettaa ennen Glasgowta. Melkein tekisi mieli menna sinne Obaniin yhdeksi yoksi...


Eilen kavelin Fort Williamissa Cow hillille (n, 280 m korkea) ja tassa muutama kuva silta rupeamalta. Saa oli kavelylle lahtiessa aurinkoinen, mutta melkein heti pilvet ilmestyivat taivaalle. Ei se tosin haitannut, maisemat olivat todella upeita. Karun kaunista! Vaikka kaupunki oli ihan vuoren juurella, tuntu kuin olisi ollut jossain todella korvessa, Sitten sellainen kilsa enne paluuta hostellille aurinko pentele taas tulla tupsahti pilvenraosta,


Ja viimeisena kuvaa sateisen Fort Williamin keskustasta.

Tuesday, June 16, 2009

16.5. Fort Williamissa

Saavuin tanne skotlannin korkeimman vuoren liepeille eilen. Maisemat ovat hienot, vaikka sadepilvet peittivatkin korkeimmat huiput nakyvista. Tanaan olisi tarkoitus kavella noin 10 km lenkki tossa hostellin takana olevalla Lehma-kukkulalla ja sen ymparistossa.

Taytyy sanoa, ettei tama matka ole sujunut ihan yhta kitkattomasti, kuin kaksi kuukauttani Australiassa ja Uudessa-Seelannissa... Edinburghista lahdettyani sain flunssan. Karsin pari paivaa kurkkukivusta. Sita seurasi arsyttava kuiva yska, joka piti minut ja varmasti huonetoverinikin hereilla pari yota. Sitten kuiva yska muuttui, kun nuha paasi valloilleen. Nyt yskin limaa. Ja juuri kun eilen ajattelin, etta nyt alkaa tuntua paremmalle, sain nukuttua suht hyvin edellisen yon, niin eikohan silmatulehdus iske! Mita seuraavaksi?? No kaikki tamahan on pienta. En ole ollut todella sairas, ehka vain hiukan vasyneempi kuin tavallisesti, joten ei ole tarvinnut maata paivaakaan hostellihuoneessa sairastaen. Ja tulehtuneeseen silmaankin sai napparasti apteekista ilman reseptia antibioottitippoja. Eikohan se silla lahde!

Harmillista tassa on, etten uskalla/voi pistaa piilareita silmiin ainakaan tanaan. Ja olen lahdossa tuolle kukkulalle, josta olis ainakin periaatteessa hiemot nakymat. Pitanee siis vaan rapsia paljon kuvia, jotta sitten jalkikateen edes nakee milta siella naytti ja mita nakyi... Saa muuten vaikuttaa loistavalle! aurinko paistaa ja on suht lamminta.

Huomenna matkusta Isle of Skyelle. Pitaakin tassa ostaa bussilippu. Olis ollut hieno matkustaa sinne hoyryjunalla ja lautalla, mutta bussi yhteydet Skyella lautalta siihen pikku kylaan jossa hostellini sijaitsee olivat aivan liian monimutkaiset. Ilman matkatavaroita ehka, niiden kanssa ei. Sita hoyryjunaa muuten ja osaa sen radasta on kaytetty Potter-filmeissa.

Sunday, June 14, 2009

Kolmen saaren kiertoajelu 14.6.

Tanaan vietin paivan erinnaisilla Sisahebridien saarilla. Paiva oli aivan mahtava! Ensin lautta vei meidan Mull saarelle, jonka lapi ajoimme. Maisemat olivat hienoja, mutta koska vain ajoimme saaren lapi, eivat kuvat ole ihan niin hyvia, kuin jos olisi ollut aikaa pysahdella. Saaren tiet ovat kaikki yksikaistaisia. Eli jos auto tulee vastaan ajetaan tien sivuun ohituspisteille, joita on suht tiheassa. Kuski vitsaili, etta Mullilla ei ajeta tien vasemmalla puolella vaan silla mita tiesta on jaljella. Hassun hauska sanaleikki englanniksi...

Seuraava kohde oli Staffa, joka on se syy miksi Mendelssohn meni ja kirjoitti Hebridit-lkusoittonsa. Minulla on siis nyt aivan ensikaden tietoa, jotta voin tulkita Brinkhallissa. Nayta kaikille kanssamusisoijille sitten kuvia aiheesta. Tassa muutama alkuun. Paikka on aivan kasittamaton! Ei uskois, ettei ihmisella ole ollut sormiaan pelissa!
Ensimmainen kuva on otettu veneesta kun lahestyimme saarta. Siina nakyy myos Fingals-luola. Toinen on saaren paalta ja kolmas edella mainitun luolan suulta. Neljannessa kuvassa on puffineja. Ei harmainta aavistustakaan mita se on suomeksi. En tieda saako tuosta nyt mitaan selvaa. Kaksi viimeista on Ionan saarelta. Ensimmaisessa vain rantaa ja toisessa luostari.

Saturday, June 13, 2009

Oban 13.6.


Veneajelulla. Kuva Obanista.


Edelleen veneessa. Eraan linnan rauniot, joilla sitten myohemmin kavin kavelemassa.

McCaigs Tower.

Maisemaa linnan rauniolta.
Ja sen linnan rauniot. En muista nimea... tais olla 1200-luvulta.


Tanaan otin jalleen paivan aika rauhallisesti. Aamusella oli aika pilvista, joten kavaisin pienella veneajelulla, jonka tarkoituksena oli nahda hylkeita, mutta niitapa ei nakynytkaan. No kaveleskelin pilvisessa saassa sitten Oban Hillille ja McCaigs tornille, ja yllattaen aurinko alkoikin paistaa! ihan mahtava paiva sitten loppujen lopuksi. Kavin myos tassa lahistolla joillain linnan raunioilla. aika mieleton paikka.

Huomenissa olen menossa kolmen saaren kiertoajelulle/lauttailulle. Siihen menee sitten koko paiva, mutta toivon nakevani Puffin-lintuja. Pistan kuvia jos toive toteutuu.

Friday, June 12, 2009

12.6. Oban

Niin mahtava paikka. Matka tanne oli myos vaikuttava. Todella upeita meisemia! Onneksi palaan hiukan takaisin pain maanantaina. Menen nimittain Fort Williamiin, jonka kautta bussi tuli Invernessista tanne Obaniin. Myos itse Oban on todella mielettomalla paikalla! Paikka jossa Ylamaa ja meri ja saaristo kohtaavat. Ilma oli tanaan myos ensimmaista kertaa kesainen. Aah! Ei tarvitse palella.

Koin itseni todella tervetulleeksi saapuessani hostellille. Peter (veikkaan, etta on toissa taalla, noin 50 v britti) jutustuli mukavia, kun odottelimme respan aukeamista. Todella mukavaa. Lisaksi hostellilla on pyykinpesupalvelu: 2,50 £ ne pesee pyykit sun puolesta. Yleensa ne saa seuraavana aamuna, mutta nyt meni vain pari tuntia ja sakillinen puhtaita vaatteita odotteli mua! Voiko elama enaa paremmin olla! Masu taynna, kivoja ihmisia, kesainen ilma, puhtaita vaatteita, kiva kamppis, joka pyysi mukaansa johonkin pubiin tassa lahella.

Huomenna pitaisi sitten tutustua paikalliseen tarjontaan. Menen ehka veneilemaan ja katselemaan paikallista elaimistoa. Sitten aion kaveleskella ympariinsa ihastellen maisemia. Latailen huomenna myos kuvia seka matkalta tanne, etta huomisista seikkailuistani.

Thursday, June 11, 2009

11.6. Edelleen Invernessissa

Taalla sita edelleen pyoritaan, Invernessissa. Tapasin tassa juuri ensimmaiset suomalaiset. Kaksi tyttoa Helsingista. On se aina hauska tavata suomalaisia, mutta ihan kiva, ettei niita ole joka kulmalla. Vietan viela yhden yon Invernessissa ja sitten siirryn Obaniin. Olisin halunnut menna Isle of Skyelle, mutta hostellit olivat viikonloppuna jo tayteen buukattuja. Siispa muutin suunnitelmaa. Olen lahettanyt tiedustelun pienelle Barran saarelle, etta josko heidan hostellissa olisi yhta petia vapaana ensi viikon alussa, Obanilta nimittain menisi lautta sinne. Sielta voisin sitten jatkaa vaikka isommille Ulkohebridien saarille, josta voisin menna sitten myos sinne Skyelle. No pitaa katsoa, mista loytyy majoitusta ja minne tie sen seurauksena vie.

Yritan parhaillaan taistella flunssaa vastaan. Kurkku on kipea, mutta muuten olo on tanaan jo paljon parempi kuin eilen. Kuumetta ei ole ollut, onneksi. Nuhaakaan ei oikeastaan ole, mutta se voi osittain johtua antihistamiineista, joita otan hostellissa asuvan kissa takia. Kylla taalla tosiaan asustaa Misty, ehka laiskin ja lunkein kissa mita olen koskaan nahnyt! Tuossa se vieressa kollottelee. Mietin josko koha ja kurkkukipukin tulivat jotenkin taman kissan ja kylman ilman yhteisvaikutuksena. Plus, etta nythan on loma rankan muuttourakan jalkeen (tai oikeastaan valissa, sehan jatkuu viela kun palaan toihin.) No aion voittaa taman tassa piakkoin. Otan taman paivan rauhallisesti ja kuumaa juoden.

Eilen oli kiertoajelu Orkneyn saarelle. Paiva oli pitka, mutta hieno. Saaret ovat omalla tavallaan kauniita. Ei puita, vihreaa nurmikenttaa, lehmia ja lampaita ja muutama talo siella taalla. Nain mm. Skara braen, kivikautisen kylan, joka oli sailynyt aivan uskomattoma hyvin. Paikasta sai hyvan kuvan siita miten kivikaudella elettiin. Jopa kivisia sankyja, laatikoita ja hyllykoita oli sailynyt, joten paikka oli todella mielenkiitoinen. Ajatella, etta siella ne elelivat 5000 vuotta sitten. Nain myos Ring of Brodgarin, elikkas kivikehan. Tarkaa aikaa milloin kivet on pystytetty ei tiedeta, mutta arviolta noin 4500 vuotta sitten.

Aion menna viela toviksi makoilemaan huoneeseeni ja tutkimaan mita vaihtoehtoja mulla on matkan suunnalle. Sitten lahden ulos. Pilviselle nayttaa, joten saa nahda tuleeko ensimmainen todellinen sadepaiva taalla. Tuuri saiden kanssa on nimitain ollut aika hyva. Edinbourghissa satoi yhtena vain iltana silloin kun olin siella ja eilen satelin aina bussimatkoilla, mutta itse Orkneylla paistoi aurinko. Ei siis hassumpi tuuri. Mutta kylmaa on!

Tuesday, June 9, 2009

9.6. Loch Ness ja Urquhart linna

Eilisilta menikin yllattaen pubissa istuessa. Tapasin hostellilla hollantilaisen Sanderin, joka heti pyysi mukaansa pubiin tapaamaan aiemmin tapaamiaan Aussi-Philia ja saksalaista Janaa.
Ilta oli vallan hauska.

Tama paiva hurahti kivasti kaupungilla pyoriessa ja Loch Nessilla.
Hirviota ei nakynyt, paitsi tuo ekassa kuvassa oleva violetti mato. Maisemat olivat hienot.





Veneily paattyi Urquhart linnan raunioille, joista siis kuvia tassa myos.






Hieman yleisnakymaa baatista napsaistuna.

Viimeinen kuva on nakyma hostellihuoneestani.

Tama blogi takkuilee nyt ikavasti, en saa teksteja niihin kohtiin joihin haluaisin... No, mutta. Varasin huomiselle Kiertoajelun Orkneylle. Siihen menee sitten ihan koko paiva. Tuskin maltan odottaa! Toivottavasti hyva saa ennustuksista huolimatta seuraa mua...

Inverness 9.6.

Nyt sitten olen paassyt tanne ylamaille. Saavuin eilen iltasella hostellille ja tapasin lahes saman tein hauskan hollantilaisen Sanderin. Lahdimme katsastamaan paikallista pubielamaa Sanderin australialaistutun Philin ja Saksalaistyton Janan kanssa. Ilta oli mainio. Nyt olisi tarkoitus lahta kyselemaan turisti-infosta mita kaikkea taalla voi puuhata, Loch Ness -hirvionmetsastyksen lisaksi siis.

Hostelli jossa asun on aivan ihana. Todella pieni, mutta kotoisa. Ikkunasta avautuu nakyma Ness-joelle, todella kaunista. saa nahda venytanko taalla oloani hiukkasen pidemmaksi, silla lukaisin tuossa, etta taalta paasee myos paivan mittaiselle Orkney-kiertoajelulle, ja saatanpa harkita sellaista.

Yritan iltasella laitella kuvia.

Monday, June 8, 2009

8.6. Kiertoajelu ja Arthur's seat






Eilen sitten kavin kiertoajelulla Skotlannin etelaisilla rajamailla. Ihan kauniita maisemia, mutta ensimmainen todellinen wow-kokemus tuli kylla Rosslyn Chappelissa. Se on todella vaikuttava, vaikka olikin kattoremontin takia puoliksi rakennustelineiden peitossa. Harmi, ettei sisalla saanut valokuvata. Ette siis saa valokuvia sisatiloista. Toinen hieno kokemus oli, kun kiipesin Arthu's seatille. Se on tossa lahella oleva kukkula. Korkeus on 250 m, ja nousu valilla aika jyrkkaa. Onneksi alas sitten paasi loivenmaakin kautta. Muuten olis mennyt seuraavakin yo sielta alas kivutessa. Korkeanpaikan kammokin yritti iskea, valilla, mutta maisemat olivat ehdotomasti vaivan ja paniikin arvoiset!

Ilta vierahti oikein leppoisasti keittiossa istuskellessa ja jutellessa parin hostelliasukin kanssa viinilasillisen aaressa. Tapasin oikein hupaisan Venezuelalaistyton, mukavan sveitsilaistyton ja brittimiehen, joka oli matkustellut ympari maailmaa suurimman osan elamastaan. Keskustelut olivat todella mielenkiintoisia.

Sunday, June 7, 2009

Kuvia



























Ennen kiertoajelulle lahtoa ajattelin ladata parit kuvat ensimmaisilta paiviltani taalla. Vahan puistomaisemaa, vanhaa kaupunkia, pari kuvaa linnasta.

Eilen illalla kavaisin skottipubissa kuuntelemassa kelttimusiikkia. Oli oikein miellyttavaa. Tanaan on sitten kiertoajelu luvassa. Aurinkokin yrittaa taas eilisen sateisen illan jalkeen pilkahdella pilvien lomasta, joten paivasta pitaisi tulla mainio.

Saturday, June 6, 2009

Aurinkoinen ja kylma Edinburgh 6.6.

Nyt on sitten tullut pyorittya taalla kaupungilla sen verran, etta ilman karttaakaan en hevilla eksy.

Vietin eilisen oikeastaan paamaarattomasti haahuillen ja tutustuen Edinburghin linnaan. Siella vierahti useampi tunti. Paljon mielenkiintoista nahtavaa ja upeat maisemat. Olin aivan kuollut illalla edellisten lyhyehkojen younien takia. Tanaan onkin sitten ollut paljon pirteampi olo. Kavin Calton Hillilla tutustumassa Skottien kansallismonumenttiin ja ihastelemassa maisemia. Olin aivan totaalisen jaassa. Aurinko on edelleen paistellut aina pilvien lomasta, mutta ilma on ollut turhankin kylma. Ajatuksenani oli, etta olisin kivunnut myos Arthur's Seatille, mutta kylma sai pyortamaan paatoksen. Sen sijaan tutustuin kansalliseen taidemuseoon. Taytyy sanoa, etta vaikka siella oli lukuisten mestarien toita, jotenkin nuo impressionistit vaikuttivat minuun eniten.

Kuvia ette saa viela, silla unohdin piuhan huoneeseeni, enka viitsi keskeyttaa puolen tunnin sessiotani hakeakseni sita.

Eilen kavin varaamassa itselleni huomiselle kiertoajelun Rosslyn-kappelille & Skotlannin etelaisille rajamaille. En viitsinyt varata mitaan reissua ylamaille, kun olen siis maanantaina siirtymassa Invernessiin. Hostelli on varattu ja bussi lippu pitais nyt osataa. Netista asken katsoin et 4 £ pitais irrota. Pitaa tassa kohta tehda se varaus. Ei ole pahan hintaista.

Nyt on pakko lopetella, jotta ehdin varata sen halvan bussilipun.

Friday, June 5, 2009

Perilla 5.6.

Jaa, matka alkoi sitten ehka hiukkasen railakkaammin, kuin olin suunnitellut. Viela lentokoneessa puolihorroksessa torkkuessani ajattelin, etta vain asetun taloksi ja lueskelen vaikka kirjaa iltasella ja laitan ajoissa nukkumaan. Katin kontit! Puoli tuntia hostelliin saapumumiseni jalkeen lahdin hostellivaen kanssa baarikierrokselle. Ja tulin nukkumaan paikallista aikaa 2.00. Jotenkin vahingossa paadyin juomakilpailuunkin. Ei voitettu. Ilta oli tosi hauska. Paljon kivoja ihmisia, enimmakseen amerikkalaisia ja ausseja. (Ja maistoin jo viskiakin, kuten lupasin taalla ollessani tehda.)

Suomalaisten viinanjuojien maine sai kuitenkin pahan kolauksen, kun siirryin jo puolessa valissa iltaa veteen. Ei sita vauhtia, mita kansa joi pysty enaa tassa iassa pitamaan ylla, varsinkaan jos haluaa seuraavana paivana tehda muuta kuin maata sangyssa.

Nyt olis tarkoitus lahtea kaupungille pyorimaan. Ulkona paistaa aurinko, mutta on vahan viilea ilma. Jossain valissa pitaa myos suunnitella mita teen Edinburghin jalkeen. Ehkapa menen Invernessiin, mutta pohdiskelen, etta pitaiskos matkalla pysahtya Stirlingissa tai jossain muualla. Nyt lahden leikkimaan turistia.

Kuulumisiin, huomenna saatte ehka kuviakin nahtavaksi.

Thursday, June 4, 2009

Tästä se lähtee

Kohta pitää hypätä bussiin, joka vie kentälle. Olen pakannut, siistinyt kämpän ja kutakuinkin juuri ja juuri tajunnut, että reissu alkaa. Vähän hirvittää, kun tuntuu etten ole juurikaan valmistautunut matkaan. Mutta Edinburghin hostelli on tiedossa, ja reitti kentältä hostellille kartoitettu, joten eiköhän se siitä. Liput, passi ja visa sekä matkalaukullinen muuta tarpeellista on mukana, joten pitäis selvitä.

Loma alkakoon!