Thursday, June 11, 2009

11.6. Edelleen Invernessissa

Taalla sita edelleen pyoritaan, Invernessissa. Tapasin tassa juuri ensimmaiset suomalaiset. Kaksi tyttoa Helsingista. On se aina hauska tavata suomalaisia, mutta ihan kiva, ettei niita ole joka kulmalla. Vietan viela yhden yon Invernessissa ja sitten siirryn Obaniin. Olisin halunnut menna Isle of Skyelle, mutta hostellit olivat viikonloppuna jo tayteen buukattuja. Siispa muutin suunnitelmaa. Olen lahettanyt tiedustelun pienelle Barran saarelle, etta josko heidan hostellissa olisi yhta petia vapaana ensi viikon alussa, Obanilta nimittain menisi lautta sinne. Sielta voisin sitten jatkaa vaikka isommille Ulkohebridien saarille, josta voisin menna sitten myos sinne Skyelle. No pitaa katsoa, mista loytyy majoitusta ja minne tie sen seurauksena vie.

Yritan parhaillaan taistella flunssaa vastaan. Kurkku on kipea, mutta muuten olo on tanaan jo paljon parempi kuin eilen. Kuumetta ei ole ollut, onneksi. Nuhaakaan ei oikeastaan ole, mutta se voi osittain johtua antihistamiineista, joita otan hostellissa asuvan kissa takia. Kylla taalla tosiaan asustaa Misty, ehka laiskin ja lunkein kissa mita olen koskaan nahnyt! Tuossa se vieressa kollottelee. Mietin josko koha ja kurkkukipukin tulivat jotenkin taman kissan ja kylman ilman yhteisvaikutuksena. Plus, etta nythan on loma rankan muuttourakan jalkeen (tai oikeastaan valissa, sehan jatkuu viela kun palaan toihin.) No aion voittaa taman tassa piakkoin. Otan taman paivan rauhallisesti ja kuumaa juoden.

Eilen oli kiertoajelu Orkneyn saarelle. Paiva oli pitka, mutta hieno. Saaret ovat omalla tavallaan kauniita. Ei puita, vihreaa nurmikenttaa, lehmia ja lampaita ja muutama talo siella taalla. Nain mm. Skara braen, kivikautisen kylan, joka oli sailynyt aivan uskomattoma hyvin. Paikasta sai hyvan kuvan siita miten kivikaudella elettiin. Jopa kivisia sankyja, laatikoita ja hyllykoita oli sailynyt, joten paikka oli todella mielenkiitoinen. Ajatella, etta siella ne elelivat 5000 vuotta sitten. Nain myos Ring of Brodgarin, elikkas kivikehan. Tarkaa aikaa milloin kivet on pystytetty ei tiedeta, mutta arviolta noin 4500 vuotta sitten.

Aion menna viela toviksi makoilemaan huoneeseeni ja tutkimaan mita vaihtoehtoja mulla on matkan suunnalle. Sitten lahden ulos. Pilviselle nayttaa, joten saa nahda tuleeko ensimmainen todellinen sadepaiva taalla. Tuuri saiden kanssa on nimitain ollut aika hyva. Edinbourghissa satoi yhtena vain iltana silloin kun olin siella ja eilen satelin aina bussimatkoilla, mutta itse Orkneylla paistoi aurinko. Ei siis hassumpi tuuri. Mutta kylmaa on!

No comments:

Post a Comment